راهنمای خرید تجهیزات شبکه – بررسی تمام تجهیزات شبکه

راهنمای خرید تجهیزات شبکه یکی از دغدغه‌های مهمی هست که افراد موقع راه‌اندازی یک شبکه‌ دارند. خرید تجهیزات شبکه برای هر اندازه کسب‌و‌کاری، باید با دقت انجام بشه و فاکتورهای متعددی باید در نظر گرفته بشه. در خیلی از کسب و کارها، این زیرساخت‌ها یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های شرکت به حساب میان و باید مطمئن بشید که تجهیزات خریداری شده بعد از مدت کوتاهی منسوخ نمی‌شن یا عملکردشان افت پیدا نمی‌کنه. در این مقاله انواع تجهیزات شبکه و مشخصات هر کدوم را بررسی می‌کنیم و تمامی فاکتورهای موثر در کیفیت و عملکرد یک شبکه را به شما میگیم تا بتونید آگاهانه‌تر خرید خودتون را انجام بدین.

بررسی تجهیزات شبکه

راهنمای خرید تجهیزات شبکه یک خط مشی کلی هست که به شما میگه برای راه‌اندازی یک شبکه‌ی باکیفیت به چه نکاتی باید توجه کنید. به‌طورکلی به کلیه‌ی امکانات و ابزارهای لازم برای ارسال بسته‌های اطلاعاتی در یک شبکه‌ی کامپیوتری تجهیزات شبکه گفته میشه؛ مثلا هاب، سوئیچ، روتر، پل، مولتی پلکسر، فایروال و… . در بسیاری از کسب و کارهای امروزی، کلیه‌ی امور از طریق این بستر اطلاعاتی رد و بدل میشن و بدون داشتن یک شبکه‌ی قدرتمند، عملکرد کلی سازمان ضعف‌های زیادی پیدا می‌کنه. اگر در هنگام خرید این تجهیزات به نکاتی از قبیل مشخصات فیزیکی، فاکتورهای عملکردی یا برند آن‌ها توجه نکنید ممکنه شبکه‌ی شما آسیب ببینه و خسارت‌های زیادی به منابع اطلاعاتی و سازمان شما وارد بشه. تجهیزات شبکه از نظر عملکردشون به دسته‌های زیر تقسیم میشن:

  • تجهیزات تلفن
  • تجهیزات شبکه‌ی تلفن
  • شبکه‌های داده (داخلی و خارجی)
  • سیستم‌های امنیتی
  • بسته‌های نرم‌افزاری خاص یک شبکه
  • روتر، سوئیچ و سایر سخت‌افزارها

مهم‌‌ترین مسئله در راهنمای خرید تجهیزات شبکه اینه که مجموعه‌ای از اهداف و انتظارات سازمانی را مشخص کنید تا بتونید بر اساس اون‌، فاکتورهای کیفی را بسنجید. اگه بخواهیم  ساده‌تر بگیم برای مشاوره خرید تجهیزات شبکه  باید ببینیم که شخص چه انتظاری از یک شبکه داره و چه چیزهایی برای‌ اون در اولویت هستند. مثلا کسب و کار شما نیاز به یک زیرساخت داخلی امن و مطمئن داره یا اینکه سرعت و دوام شبکه برایتان مهم‌تره. یک راهنمای خرید تجهیزات شبکه کامل به شما میگه که چطوری تمام فاکتورهای موثر در عملکرد شبکه‌ی ایده‌آل‌تون را شناسایی کنید و بر اساس نیازتون بهترین‌ها را انتخاب کنید.

تجهیزات پسیو شبکه چیست؟

راهنمای خرید تجهیزات شبکه شامل دو بخش میشه؛ راهنمای خرید تجهیزات پسیو (passive) شبکه و راهنمای خرید تجهیزات اکتیو (active). منظور از تجهیزات پسیو، اون بخش از شبکه است که در انتقال داده نقش داره؛ ولی هیچ تاثیر خاصی روی محتوای داده‌ها نمی‌ذاره. سخت‌افزار پسیو شبکه هم همون کابل‌ها، اتصالات و سوکت‌هاست. این نوع از تجهیزات را میشه گفت مهم‌ترین بخش‌های یک شبکه‌ی کامپیوتری هستند؛ چون که به‌طور مستقیم روی کیفیت انتقال داده تاثیر میذارند.

راهنمای خرید تجهیزات پسیو شبکه

بررسی کابل شبکه و پچ کورد

با وجود اینکه اتصالات بی‌سیم تونستند در عرصه‌ی انتقال اطلاعات پیروز بشن، کابل شبکه و پچ کوردها هنوز هم بهترین گزینه برای شبکه‌های خانگی، اداری و صنعتی هستند. کابل‌های شبکه‌ انواع مختلفی دارن و برای هر کاربردی یک کابل مناسب تو دنیا پیدا میشه. عواملی مثل جنس هسته‌ی کابل شبکه می‌تونه روی کیفیت سیگنال و حداکثر طول انتقال اطلاعات تاثیر داشته باشه. از طرف دیگه اگر کابل شبکه یا پچ کورد عایق خوبی نداشته باشه و اون را در اتصالات موازی به کار ببریم، سیگنال  افت کیفیت پیدا می‌کنه.

پس به‌طور کلی می‌تونیم کابل‌های پچ را بر اساس عملکرد و زمینه‌های کاربردشون به دسته‌های مختلفی تقسیم کنیم. برای پیدا کردن بهترین کابل، اول از همه باید مشخصات کابل‌های موجود در بازار را بشناسید. بعد از اون بدونید که برای هر سرعت اینترنتی چه نوع کابلی لازمه. در جدول زیر از راهنمای خرید تجهیزات شبکه، شما می‌تونید با انواع کابل‌های شبکه آشنا بشید:

انواع کابل شبکه

همان‌طور که در این جدول می‌بینید، برای هر سرعتی از شبکه، شما به کابل خاصی نیاز دارید. مثلا برای شبکه‌هایی با سرعت کمتر از 10 گیگابایت، خریدن یک کابل Cat6a می‌تونه اتلاف هزینه باشه. نکته‌ی دیگه درباره‌ی کابل‌ها اینه که شما می‌تونید از روترهای کم ظرفیت‌تر برای کابل‌های قوی‌تر هم استفاده کنید. مثلا فرض کنید یک روتر با سرعت انتقال داده‌ی کم را به یک کابل Cat5 وصل کنید، هیچ اتفاق خاصی نمیفته و کارش را درست انجام میده. فقط در همچنین مواردی سرعت انتقال داده‌ی شما کاهش پیدا می‌کنه.

پچ کورد شبکه

اما ببینیم نشونه‌های یک کابل خوب در این راهنمای خرید تجهیزات شبکه چیست؟

  • جنس هادی: یک کابل با هادی مسی قیمت بیشتری داره؛ ولی در عوض کارایی اون در مقایسه با هادی‌های آلومینیومی عالیه.
  • عایق حرارتی: کابل‌ها معمولا دو نوع‌اند؛ همراه با عایق حرارتی یا بدون اون. بهتره کابلی که می‌خرید، عایق حرارتی داشته باشه یا اصطلاحا ضد شعله باشه. معمولا کابل‌های نوع  CM, CMR, CMPیا  LSZHعایق حرارتی دارند. بد نیس بدونید بهترین مدل‌های موجود در بازار عایق‌های pvc از نوع CM و LSZH هستن.
  • طول: یکی‌ دیگه از مواردی که در راهنمای خرید تجهیزات شبکه روی آن تاکید میشه، خرید به اندازه‌ی نیازه. انتخاب طول مناسب برای کابل‌کشی اترنت یکی از موارد خیلی مهمه. مثلا برای کابل‌های نوع Cat5eیا cat6 نباید طولشون بیشتر از 100 متر باشه.
  • نوع کانکتور: در کابل‌ها انواع مختلفی از کانکتورها استفاده میشه. معمولا کانکتورهای نقره برای هدایت بهتر از مس و طلا کار می‌کنن ولی آلومینیوم و نیکل کمترین مقدار هدایت‌پذیری را دارن. از طرف دیگه اکسید شدن نقره و آلومینیوم نسبت به طلا خیلی بیشتره؛ پس میشه گفت انتخاب کانکتور طلا می‌تونه از همه بهتر باشه. ضخامت مطلوب فلز کانکتور را هم می‌تونید 50 میکرون در نظر بگیرید.
  • رنگ: یک نکته‌ی دیگه‌ای که شاید کمتر در راهنمای خرید تجهیزات شبکه به آن اشاره بشه، رنگ کابل‌هاست. رنگ علاوه‌بر جنبه‌ی زیبایی‌شناسی، به تفکیک کابل‌ها از هم‌دیگه هم کمک شایانی می‌کنه. با استفاده از اونا می‌تونید به بهترین شکل کابل‌ها را شناسایی و مدیریت کنید.

بررسی داکت و ترانکینگ

در این بخش از راهنمای خرید تجهیزات شبکه داکت و ترانکینگ را بررسی می‌کنیم. داکت و ترانک دوتاشون کانال‌های عبور کابل‌ها به حساب میان. با این تفاوت که در ترانک ورودی پریز و کلید برق هم وجود داره و پیاده‌سازی اون روی انواع مختلف دیوار بهتر انجام میشه. برای خرید داکت و ترانکینگ باید به فاکتورهای زیر توجه کنید:

  • میزان اتصالات: قبل از هر چیز باید بررسی کنید که چقدر اتصالات دارید و قراره از کدوم قسمت‌ها کابل‌ها را عبور بدین. اگر دیوارای محل نصب اتصالات‌تون زوایای زیادی دارن، ترانک انتخاب بهتری برای شماست.
  • جنس بدنه: یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب داکت و ترانکینگ در راهنمای خرید تجهیزات شبکه، متریال سازنده‌ی اون‌هاست. شما باید نوعی را انتخاب کنید که مقاومت خوبی در برابر حرارت و رطوبت داشته باشه و به راحتی نشکنه. میشه گفت ورق‌های PVC معمولا انتخاب خوبی برای این نوع از تجهیزات شبکه هستن.
  • ظرفیت: یک مورد دیگه از فاکتورهای مهم که در مشاوره شبکه‌های کامپیوتری باید در نظر گرفته بشه، حجم کابل‌های شماست. اگر می‌خواهید تعداد کابل کمی را  پوشش بدید، ترانکینگ یا داکت‌های کوچک کفایت می‌کنن. چون‌ متاسفانه بزرگی این کانال‌ها ظاهر زیبایی ندارن.

بررسی رک شبکه

قفسه‌های سرور یا همون رک شبکه،کابینت‌هایی هستن که برای نصب، سازماندهی و نگهداری سرورها و تجهیزات‌شان استفاده می‌شن و می‌تونیم بگیم از قلب شبکه‌ی ما محافظت می‌کنن؛ بنابراین یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی هست که در راهنمای خرید تجهیزات شبکه باید به آن پرداخته بشه. برای انتخاب یک رک خوب باید به موارد زیر توجه کنین:

  • سایز رک: انتخاب اندازه‌ی کابینت درست، به دو عامل بستگی داره: نوع تجهیزات و میزان تجهیزات موردنیاز. شما باید رک را طوری انتخاب کنید که اگر در آینده خواستید سرور را گسترش بدین، با کمبود فضا مواجه نشین.
  • ابعاد داخلی: ابعاد داخلی رک هم باید به عنوان یک راهنما یا شاخص در سنجش اندازه‌ی رک استفاده بشه. برای تعیین ابعاد داخلی باید ارتفاع تک تک طبقه‌ها و عمق هر کدام را اندازه بگیرین. طبق راهنمای خرید تجهیزات شبکه واحد اندازه‌گیری ابعاد رک با حرف U نمایش داده می‌شه. یک واحد U یعنی 1.75 اینچ در ارتفاع. برای محاسبه‌ی فضای داخلی یک رک کافیه عدد واحد را در 1.75 ضرب کنید تا مقدار فضای داخلی قابل استفاده‌ی رک به دست بیاد. مثلا یک رک 44U به مقدار 77 اینچ (1.75*44)  فضای داخلی قابل استفاده داره. این سایز رک برای نگهداری 20 سرور هم مناسبه.
  • فضای اتاق: قبل از انتخاب رک باید مکانی که می‌خواهید اون نصب  بشه رامشخص کنید. بعد فضای لازم را اندازه‌گیری کنید تا مطمئن بشین رک برای فضای شما مناسب هست یا نه.
  • بدنه‌ی مستحکم: ایمنی را یک اصل اساسی در راهنمای خرید تجهیزات شبکه می‌دونند که قبل از هر چیز باید در نظر بگیرید بدنه‌ی یک رک باید از هر لحاظ ایمنی داشته باشه. مثلا پنل بالایی رک باید حفره‌هایی برای تهویه‌ی مناسب داشته باشه. درب‌های جلو و عقب رک هم باید قفلشون مطمئن باشه و به صورت توری شکل باشند. پایه‌های ضدلغزش توی رک از لرزش و سقوط سرور جلوگیری می‌کنن. وجود چرخ‌ها هم می‌تونه به حمل راحت‌تر رک و جلوگیری از حرکات ناگهانی موقع جابجایی کمک کنه.
راهنمای خرید رک شبکه

بررسی سوکت و کیستون

در این قسمت از راهنمای خرید تجهیزات شبکه سوکت و کیستون‌های شبکه را بررسی می‌کنیم. انواع مختلفی از سوکت‌ها و کیستون‌ها برای شبکه‌های کامپیوتری وجود دارن. ما می‌تونیم  ازشون برای اتصالات شبکه به بقیه تجهیزات مثل هاب یا سوئیچ استفاده کنیم. رایج‌ترین سوکت‌هایی که برای شبکه استفاده میشن و همگی اونا را می‌شناسیم،  RJ-11 و RJ-45 هستند. برای انتخاب بهترین سوکت و کیستون باید فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:

  • انتخاب نوع: وقتی که می‌خواهید سوکت و کیستون بخرید، باید بدونید که کدام نوع برای کار شما مناسب‌تره. انتخاب نوع صحیح تاثیر زیادی روی قابلیت‌های عملکردی داره و تضمین می‌کنه که سیم‌ها اتصال درستی دارند.
  • شیلددار یا بدون شیلد: بسته به محیطی که جک کیستون نصب میشه. شما باید بفهمید که کیستون محافظ دار نیاز دارید یا بدون حفاظ.
  • درجه: جک‌های کیستون با دو درجه‌ی 90 و 180 طراحی شدند. موقع خرید باید با در نظر گرفتن مسیر کابل و ورودی سوکت به کیستون، درجه‌ی مناسب را انتخاب کنید.

تجهیزات اکتیو شبکه چیست ؟

در بخش دوم راهنمای خرید تجهیزات شبکه، تجهیزات اکتیو شبکه را بررسی می‌کنیم. منظور از تجهیزات اکتیو در یک شبکه، امکانات سخت‌افزاری هستند که به هر طریقی به صورت فعال با سیگنال‌های شبکه کار می‌کنن. این تجهیزات معمولا برای تقویت سیگنال و همین‌طور اصلاح یا ارزیابی اون و… استفاده میشن. تجهیزات اکتیو شبکه بخش اصلی یک شبکه‌ی کامپیوتری را تشکیل میدن و استفاده و پیکربندی اونا باید توسط متخصصان فناوری اطلاعات انجام بشه. در ادامه‌ی مبحث راهنمای خرید تجهیزات شبکه به بررسی بخش‌های اصلی این نوع تجهیزات می‌پردازیم.

برندهای مختلفی از تجهیزات اکتیو شبکه توی بازار وجود داره، که بهترین‌هاشون سیسکو، اریستا، تی پی لینک، هواووی، انویدیا و دل هستند.
تجهیزات اکتیو شبکه

بررسی بریج

بریج‌ها برای اتصال دو شبکه به یکدیگر و ایجاد ته شبکه‌ی بزرگ‌تر استفاده میشن. بریج‌ها انواع مختلفی دارن و شما باید بر اساس نیازتون، مدل مناسب  را انتخاب کنید. از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب بریج که در این راهنمای خرید تجهیزات شبکه بررسی‌ می‌کنیم، موارد زیر هستن:

  • سرعت: هر وقت درباره‌ی نوع یک دستگاه در شبکه صحبت می‌کنید، اول از همه  سرعتش   را  بررسی کنید تا مطمئن بشید بیشترین سرعت دسترسی را به دست میارید. معمولا بریج‌های بی‌سیم سرعتشون تا 6.9 گیگابایت ثانیه می‌رسه؛ ولی بریج‌های اترنت تا 10 گیگابایت ثانیه رو هم پشتیبانی می‌کنند.
  • محدوده: اگه قصد خرید یه بریج بی‌سیم دارین، باید محدودش را  رو در نظر داشته باشین. معمولا اکثر این بریج‌ها محدوده‌ای بین 2 تا 5 مایل را پوشش میدن.
  • قدرت آنتن: یه فاکتور دیگه که به بریج‌های بی‌سیم مربوط میشه، قدرت آنتن‌دهی اوناست. بریج‌هایی با قدرت آنتن‌دهی بالاتر از 9 DBI می‌تونند عملکرد خوبی از خودشون نشان بدن.
راهنمای خرید بریج شبکه

بررسی سوئیچ و هاب

سوئیچ شبکه یکی از قطعات اصلی از پازل تجهیزات شبکه به شمار میره. شما چه شبکه‌ی یک کسب و کار کوچک را بخواهید راه بندازید یا یک سازمان بزرگ را، باید سوئیچ شما بتونه به بهترین شکل خدمات ارائه کنه. در راهنمای خرید تجهیزات شبکه، برای یک سوئیچ مناسب باید فاکتورهای زیر را ارزیابی کنید:

  • تعداد کاربران: منظور از کاربران شبکه فقط افراد پای سیستم نیستند؛ بلکه هر دستگاهی که به شبکه متصل باشه، میشه یک کاربر؛ مثل پرینتر یا فایروال. موقع انتخاب سوئیچ، شما باید تعداد کاربران شبکه را به درستی اندازه‌گیری کنید تا پورت‌های سوئیچ به اندازه باشن و کم نیارید.
  • سرعت: سوئیچ‌های شبکه خودشون سرعت ایجاد نمی‌کنن. اما این نکته را مدنظر بگیرید یه سوئیچ اشتباه می‌تونه سرعت شبکه‌ی شما را به طور قابل توجهی کم کنه. انتخاب پورت‌هایی با ظرفیت‌های بالا در حد گیگابایت می‌تونند بهترین سرعت را به شما هدیه بدن.
  • مدیریت: یکی از نکات مهم در راهنمای خرید تجهیزات شبکه توجه به امکانات پیکربندی تجهیزاته. سوئیچ‌ها هم در دو مدل عرضه میشن؛ سوئیچ‌هایی با قابلیت پیکربندی و مدیریت دستگاه‌ها و سوئیچ‌های معمولی. درسته که نصب یک سوئیچ معمولی خیلی راحت‌تره؛ ولی نمی‌تونیم عملکرد و امنیت یک سوئیچ معمولی رو بهینه کنیم.
  • تامین برق: بعضی از سوئیچ‌های شبکه از برق دستگاه‌های متصل به سوئیچ از طریق کابل اترنت استفاده می‌کنن که اصطلاحا بهش (POE) گفته میشه. اگه چنین قابلیتی می‌تونه برای شما مناسب باشه، پس بهتره سوئیچ‌هایی را انتخاب کنید که از POE پشتیبانی می‌کنند.
هاب شبکه

بررسی روتر و اکسس پوینت

روتر و اکسس پوینت را می‌تونیم ستون فقرات یه شبکه نام گذاری کنیم؛ چون نقش مهمی در تنظیمات شبکه دارن. در راهنمای خرید تجهیزات شبکه مثل روتر یا اکسس پوینت، بحث به‌روز بودن این تجهیزات اهمیت زیادی داره. امروزه اکثر روترها بی‌سیم هستن و امکان اتصال دستگاه‌های بی‌سیم یا کابلی به شکل همزمان را فراهم می‌کنند. از مهم‌ترین فاکتورهایی که موقع خرید اکسس پوینت و روتر باید بررسی کنید عبارتند از:

  • تعداد باند: روترها معمولا چند بانده هستند؛ یعنی برای انتقال اطلاعات از دو یا چند باند فرکانسی مختلف استفاده می‌کنند. باندهای فرکانسی 2.4 گیگاهرتزی برای شبکه‌های با انتقال اطلاعات کم و باندهای 5 گیگاهرتزی برای شبکه‌های گسترده‌تر و سریع‌تر باید استفاده بشن.
  • تعداد پورت: روترها و اکسس پوینت‌های نوع بی‌سیم معمولا پورت اتصال کابل شبکه هم دارند. بنابراین میشه دستگاه‌های مختلف در شبکه را از طریق این پورت‌ها هم به اونا متصل کرد. موقع خرید این تجهیزات براساس گستردگی شبکه‌تون باید به تعداد این پورت‌ها دقت کنید.  
  • استانداردهای وای فای: یکی از مهم‌ترین ملاحظاتی که باید هنگام انتخاب روتر یا اکسس پوینت وای فای در نظر بگیرید، استانداردهای wifi هستند. مدل‌های بی‌سیم اولیه‌ی این تجهیزات از استانداردهای 802.11a یا 802.11b استفاده می‌کردن. البته روترهای امروزی با نسخه‌های بالاتر اینا هم سازگارند.
  • سرعت: از فاکتورهای مهم دیگه‌ای که در این راهنمای خرید تجهیزات شبکه بارها بهش اشاره کردیم، سرعته. سرعت در روتر و اکسس پوینت هم اهمیت زیادی داره و شما باید تجهیزاتی را انتخاب کنید که آخرین استانداردهای 802.11 را پشتیانی کنند تا بتوانند سرعت بهتری به شما ارائه بدن. البته در بحث سرعت فاکتورهای دیگه‌ای مثل طول کابل، دیوارها یا اشیا هم می‌تونند روی سرعت روتر یا اکسس پوینت تاثیر داشته باشند. خوشبختانه اغلب این امکانات امروزه این توانایی را دارند که از پخش آنلاین با کیفیت بالا به راحتی پشتیبانی کنند.
  • امنیت: یکی دیگه از مسائل مهم در انتخاب روتر بحث امنیت اونه؛ خصوصا در روترهای بی‌سیم. موقع خرید روتر دقت کنید که پروتکل‌های دسترسی مثل WPA2 در روتر وجود داشته باشه. استفاده از رمزگذاری‌های اضافه، دستگاه‌های مانیتور یا مسدود کردن کاربران ناخواسته از امکانات امنیتی دیگه‌ای هست که برای روترها امتیاز محسوب میشه.
راهنمای خرید روتر شبکه

مودم‌هایی که توی خونه‌هامون داریم، مودم روتر هستند یعنی یه روتر هم داخلشون دارن که به ما اجازه میده اینترنت را بین یسری وسیله به اشتراک بذاریم.

حرف آخر

موقع راه‌اندازی شبکه باید تجهیزاتی را استفاده کنید که تضمین کنن شبکه‌ی شما تا سالیان سال همچنان پایدار باقی می‌مونه و مشکلی از بابت سرعت یا کیفیت خدمات ایجاد نمیشه. در بیشتر کسب‌وکارها، اطلاعات حرف اصلی را می‌زنند و هر گونه آسیبی به اونا ممکنه به زیربنای سازمان خسارت بزنه. یه راهنمای خرید تجهیزات شبکه به شما میگه که برای خرید این تجهیزات به چه نکاتی باید توجه کنید. چطوری می‌تونین بهترین شبکه‌ را برای سازمان خودتون راه بندازید. تو این مقاله تجهیزات پسیو و اکتیو در شبکه را با هم بررسی کردیم و گفتیم که فاکتورهای کیفی در انتخاب این تجهیزات چه چیزهایی هستند.

برای خرید تجهیزات شبکه لازمه که قبل از هر چیز یه نیازسنجی انجام بدین. بعد انتظارات خودتون از یک شبکه‌ی خوب را مدنظر قرار بدین. سپس یک اولویت‌بندی انجام بدید تا بتونید بهترین گزینه‌ها را متناسب با نیاز خودتون انتخاب کنید. حالا به نظر شما خرید تجهیزات باکیفیت می‌تونه بهترین عملکرد شبکه را برای ما تضمین کنه؟ فکر می‌کنید چه فاکتورهای دیگه‌ای وجود دارند که باید به راهنمای خرید تجهیزات شبکه اضافه کنیم؟ نظراتتون را با ما در میان بذارید.

سوالات متداول

موقع خرید تجهیزات شبکه چه فاکتورهایی از همه مهم‌ترند؟

وقتی می‌خواین تجهیزات شبکه بخرین، این چهارتا فاکتور از همه چیز مهم‌ترند:
قیمت تجهیزات، سرعت و انواع پورت‌ها، گسترش پذیری ، ویژگی‌های خدماتی و نرم افزاری تجهیزات
توجه به برند هم مهم هست؛ اما، قبل از اون باید این فاکتورها را در هر برندی بررسی کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشین.

تفاوت هاب و سوئیچ در چیه؟

هاب یک وسیله است که به شما امکان میده چندین رایانه را به یک شبکه متصل می‌کنه؛ ولی سوئیچ می‌تونه دستگاه‌های مختلف را در یه شبکه کامپیوتری به همدیگه وصل کنه. هاب تو لایه فیزیکی عمل می‎‌کنه و سوئیچ تو لایه پیوند داده.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x