راهنمای خرید رک شبکه

فرقی نمی‌کنه کسب و کار شما چقدر کوچیک یا بزرگ باشه، وقتی شبکه اختصاصی خودتون رو راه‌اندازی می‌کنید، شما به رک و راهنمای خرید رک احتیاج دارید. این روزها کمتر سازمان یا اداره‌ای رو میشه پیدا کرد که در اون شبکه‌ای برای اتصال کامپیوترها یا دستگاه‌های مختلف با همدیگه وجود نداشته باشه. برای ایجاد چنین شبکه‌ای لازمه سرور و تجهیزات مناسبی داشته باشید و بهترین راه برای نگهداری از این دستگاه‌ها، تهیه‌ رک شبکه ا‌ست. در این مطلب قراره نکته‌هایی رو در قالب راهنمای خرید رک شبکه با شما در میون بذاریم؛ پس با همراه باشید.

رک شبکه چیست؟

برای مطالعه راهنمای خرید رک حتما می‌دونین که رک شبکه یکی از اجزای تجهیزات پسیو شبکه و در واقع قفسه یا چهارچوبیه که سخت‌افزارهای مختلفی مثل سرور، هارد درایو و تجهیزات کامپیوتری دیگه رو در خودش جای میده و از اون‌ها نگهداری می‌کنه. با استفاده از رک میشه وسیله‌های زیادی رو در محیطی کوچیک جاسازی کرد و هزینه‌های ساخت کمد و قفسه رو کاهش داد. ضمن اینکه خرید رک شبکه فرآیند ارتقای شبکه رو در آینده آسون می‌کنه تا تغییرات با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام بشن.

انواع رک شبکه

مزایای استفاده از رک

در صورتی که استاندارد رک شبکه به درستی انتخاب بشه، دلایل زیادی وجود داره که استفاده از رک رو توجیه و حتی ضروری می‌کنه که در ادامه راهنمای خرید رک شبکه به مهم‌ترین‌هاشون اشاره می‌کنیم.

قدرت

رک ها معمولا همه‌ تجهیزات ضروری رو همراه خودشون دارن و به‌عنوان یک سیستم مستقل عمل می‌کنن. با این‌ حال رک می‌تونه بسیار پرقدرت باشه و از پس از اجرای نرم افزارهای سنگین به‌خوبی بربیاد.

راحتی

رک شبکه امکان نصب آسون سرور رو برای کاربر فراهم می‌کنه. ضمن اینکه در صورت استفاده از رک، فضای کمتری از محیط کار اشغال میشه. نحوه نصب رک شبکه هم خود به سادگی انجام میشه و با یکبار نصب اون تا سالها امکان استفاده از مزایای اون رو دارین.

استفاده از رک شبکه

توسعه پذیری

یکی از مهم‌ترین مشخصات رک شبکه اینه که شما می‌تونید به‌راحتی به اون سرور اضافه کنید. با گسترش فعالیت‌های شرکت، احتمالا مجبور به ارتقای سرور یا فضای ذخیره‌سازی خودتون میشید؛ در این مواقع قابلیت توسعه‌پذیری رک این امکان رو برای شما فراهم می‌کنه تا با کمترین هزینه‌‌ ممکن، قدرت سرور خودتون رو افزایش بدید.

خنک کنندگی

گرم نشدن تجهیزات شبکه در عملکرد درست اونها نقش بسیار مهمی داه در واقع میشه گفت افزایش دما باعث ایجاد اختلال در شبکه و چه بسا بروز عیب‌های جدی در خود تجهیزات میشه. اما تجهیزات تعبیه شده در داخل رک رو میشه به‌راحتی خنک کرد؛ چون اکثر رک های شبکه به فن رک مجهز هستن و قابلیت گردش هوا رو دارن.

انواع رک از نظر ظاهری

به‌طور کلی رک ها رو از نظر ظاهری به سه دسته‌ اصلی دیواری ، تیغه ای (Blade) و ایستاده (Tower) تقسیم می‌کنن که البته تنها تفاوت این سه نوع رک در ظاهرشون نیست و اندازه و امکانات هر کدوم از این سه نوع رک متفاوت بوده و برای برطرف کردن نیاز شبکه‌های مختلف طراحی و عرضه شدن. ببینیم این سه نوع رک چه ویژگی‌هایی دارن:

ظاهر رک شبکه

رک دیواری

در راهنمای خرید رک شبکه از نوع دیواری لازمه بگیم که هر رک دیواری همه‌ تجهیزات و قطعات ضروری رو در خودش داره و می‌تونه به‌عنوان سیستمی مستقل عمل کنه. منبع انرژی، CPU و حافظه جزو قسمت‌های ضروری هر رک هستن که تمامی این قطعات رو میشه به‌آسونی ارتقا داد. نکته‌ منفی در مورد رک دیواری مصرف انرژی نسبتا بالای اونه. دلیل این موضوع هم وجود قطعات فراوان در این نوع سروره که خنک کردن‌ اون‌ها نیازمند تعداد زیادی فن و درنتیجه مصرف انرژیه. البته نمونه‌های کوچیک‌تری از رک های دیواری به اسم مینی رک وجود داره که هم فضای کمتری رو اشغال می‌کنن و هم مصرف انرژی پایین‌تری دارن.

راهنمای خرید رک دیواری

رک تیغه ای

رک های تیغه ای معمولا به چند بخش اصلی مثل پردازنده، کنترل‌کننده‌های شبکه و رم تقسیم میشن و فقط بعضی از اون‌ها حافظه ذخیره سازی داخلی دارن. بلیدها قدرت پردازش بالایی دارن و به‌راحتی از عهده‌ انجام کارهای سنگین برمیان. رک‌های تیغه‌ای مصرف انرژی نسبتا پایینی دارن و در عین حال می‌تونن برای هدف‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرن. در راهنمای خرید رک تیغه‌ای لازم به ذکره که راه‌اندازی این نوع رک ها و چیدمان انواع کابل شبکه در اون، سخت‌تره و هزینه‌ بیشتری برای مشتری داره. رک های قدرتمند تیغه ای نیازمند کنترل دمای پیشرفته ای هستن که استفاده از اون مصرف انرژی بسیار بالا میره.

رک تیغه ای

رک ایستاده

اجازه بدین در این قسمت از راهنمای خرید رک شبکه بگیم رک ایستاده چیست؟ رک های ایستاده با حداقل امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تولید میشن و به‌خاطر اندازه‌ متوسطی که دارن به‌سختی میشه اون‌ها رو برای انجام وظایف تخصصی ارتقا داد. بیشتر رک های ایستاده فاقد کارت گرافیک و رم بالا هستن و توانایی انجام کارهای سنگین رو ندارن. البته کسب و کارهای کوچیک معمولا این نوع رک ایستاده رو انتخاب می‌کنن چون می‌تونن چند کار سبک رو به اون بسپرن تا به‌تنهایی انجام بده. رک های ایستاده نسبت به انواع دیگه، سیستم خنک‌کننده‌ کم‌مصرف‌تری دارن که هزینه‌ها رو کاهش میده.

راهنمای خرید رک ایستاده

برای داشتن انتخابی درست از بین انواع رک شبکه، باید اطلاعات کاملی از تفاوت‌ها و شباهت‌های رک ایستاده و رک دیواری داشته باشین

انواع رک از نظر محل قرارگیری

رک ها از نظر محل قرارگیری به دو دسته‌ داخلی (Indoor) و بیرونی (Outdoor) تقسیم میشن. با توجه به راهنمای خرید رک و در صورتی که آرایش رک شبکه به درستی انجام بشه، شما می‌تونید از انواع رک های دیواری، تیغه ای و ایستاده، چه به‌صورت داخلی و چه به‌شکل بیرونی استفاده کنید.

  • رک های بیرونی (outdoor): که امکانات بیشتری برای تطبیق با محیط دارن، بیشتر در مواقعی انتخاب میشن که در داخل ساختمان فضای کافی برای نگهداری این دستگاه وجود نداشته باشه. راهنمای خرید رک outdoor رو به صورت مفصل در مقاله اختصاصی توضیح دادیم.
  • رک داخلی (indoor): گاهی لازمه چند ساختمان مجاور هم به یک سرور مشترک دسترسی داشته باشن که در چنین وضعیتی قرار دادن رک Outdoor (مثلا ایستاده) در فضای باز می‌تونه ایده‌ خوبی باشه.
محل قرار گیری در رک شبکه

برندهای معتبر رک

با فراگیر شدن استفاده از سرور و رک، تعداد شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنن هم افزایش پیدا کرده؛ بنابراین لازمه مشخصات رک برندهای مختلف رو در راهنمای خرید رک شبکه بشناسید. بنابراین معرفی بهترین برندهای رک شبکه رو در ادامه میاریم:

  • اچ پی آسیا (HPA): یکی از این سازنده‌های معتبره که رک های ایستاده رو در 8 سایز تولید میکنه. همچنین رک HPA از نوع دیواری در 4 سایز تولید میشه. اچ پی ایران (HPIran) که با عنوان HPI هم شناخته میشه، یکی دیگه از برندهای معتبر رک به حساب میاد.
  • اچ پی ایران (HPI): در ایران تولید میشن اما توانایی رقابت با کمپانی های شناخته‌شده‌ خارجی رو دارن. فعالیت اچ پی آی در زمینه‌ ساخت رک HPI، شامل 9 سایز از نوع ایستاده و 3 سایز از نوع دیواری میشه.
  • پایاسیستم: این برند از سال 1370 کارش رو شروع کرده، یکی از شرکت‌های باسابقه در زمینه‌ تولید رک محسوب میشه. ویژگی کار پایاسیستم، به‌روز بودن و بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیاست؛ به‌طوری که این شرکت موفق به تولید رک های هوشمند با قابلیت کنترل از راه دور و مجهز به صفحه نمایشگر LCD شده. پایاسیستم انواع رک پایا سیستم طرح HP، مخابراتی، لابراتواری، مینی، آلفا و… رو تولید می‌کنه.
  • آماد سیستم: از سال 1389 وارد عرصه‌ طراحی و ساخت رک شده، در مدتی نسبتا کوتاه موفق شده اعتباری برای خودش کسب کنه. این شرکت در سه دسته‌بندی دیواری، DVR و ایستاده، رک تولید و متعلقات اون (مثل فن، سینی و شلف) رو هم به بازار عرضه می‌کنه.
راهنمای خرید رک شبکه

راهنمای خرید متعلقات رک

خب! در راهنمای خرید رک شبکه به قسمت متعلقات رک رسیدیم. همه‌ رک ها به تجهیزات اولیه‌ای مجهز هستن که مادربرد (یا System Board)، CPU و رم مهم‌ترین اون‌ها رو تشکیل میدن. مادربرد وظیفه‌ ایجاد ارتباط بین قطعات رو از طریق مسیرهای انتقال بر عهده داره. پردازنده موظف به اجرای دستورهاست و رم (Server Memory) سرعت سیستم رو تعیین می‌کنه. در کنار این‌ها اجزای دیگه‌ای هم هستن که در کنار هم مجموعه‌ رک رو تشکیل میدن، مثل: HBA که ابزارهای خارجی رو به سرور متصل می‌کنه؛ I/O Ports که همیشه روی مادربرد جاسازی میشه؛ قفسه‌ حافظه که هارد درایو یا SSD در اون جای می‌گیره و تجهیزات دیگه‌ای مثل ریل و سیستم خنک‌کننده.

داخل رک شبکه

معیارهای خرید رک، چطور بهترین رک را انتخاب کنیم؟

رک رو باید با توجه به نیازهاتون انتخاب کنید و برای همین لازمه در ذهن تصویر روشنی از پروژه‌ها و برنامه‌هایی داشته باشید که باید باهاشون کار کنید. اصلا قبل از خوندن این راهنمای خرید رک باید بدونید برای رسیدن به خواسته‌هاتون به چند سرور احتیاج دارید و برای رک به چه مقدار فضا نیاز دارید. موقع خرید رک علاوه بر اندازه، وزن و مصرف انرژی این دستگاه، باید به توسعه‌پذیری و قابلیت ارتقای اون هم دقت کنید. همیشه نسبت به توسعه‌ کسب‌وکار خودتون خوشبین باشید و گزینه‌ای رو انتخاب کنید که بتونه با سرعت پیشرفت شما همگام بشه. ضمنا هرچقدر رک انتخابی شما بزرگ‌تر باشه، فضای بیشتری رو اشغال می‌کنه؛ پس از قبل به محل دقیق قرارگیری رک فکر کنید. هم چنین موقع خرید تجهیزات شبکه به استاندارد ساختشون دقت کنین تا بتونین داخل رک قرارشون بدین.

راهمای خرید رک سرور

آنچه در راهنمای خرید رک خواندید

در این مطلب تلاش کردیم راهنمای خرید رک شما باشیم. برای انتخاب رک مناسب باید فعالیت‌های مجموعه‌تون رو به‌خوبی بشناسید و چشم‌اندازی کلی از جایگاه اون در چند سال آینده داشته باشید. قبل از انتخاب و خرید رک، حتما به محل قرارگیری اون فکر کنید تا با مشکل کمبود فضا مواجه نشید. از طرفی، خرید از برندهای معتبر باعث میشه محصول باکیفیتی داشته باشید که نه تنها در انجام کارهای شرکت شما اختلال ایجاد نمی‌کنه، بلکه آماده‌ همگام شدن با پیشرفت‌های مجموعه‌ شما هم هست.

سوالات متداول

بین رک دیواری و ایستاده کدام یک بهتره؟

انتخاب بین دو نوع رک ایستاده و دیواری کاملا به شرایط و نیاز شبکه شما بستگی داره و باید بر اساس تعداد و وزن تجهیزات شبکه خودتون گزینه مناسب رو انتخاب کنین.

بهترین برندهای رک شبکه کدام برندها هستن؟

در حال حاضر برندهای آماد سیستم و پایا سیستم و همینطور رک hpa و رک hpi از برندهای معتبر رک شبکه در بازار ایران هستن.

برای راه‌اندازی شبکه حتما باید خرید رک شبکه هم انجام بدیم؟

استفاده از رک شبکه برای سیستم شما مزایایی همچون خنک کنندگی، حفظ امنیت تجهیزات، عیب‌یابی و مدیریت بهتر شبکه و همینطور امکان توسعه راحت شبکه رو براتون داشته باشه.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x