راهنمای خرید پچ کورد شبکه – چگونه یک پچ کورد مناسب بخریم؟

در حالی که ارتباطات امروزه به‌صورت بی‌سیم و وایرلس صورت می‌گیره اما همچنان لازمه که بخشی از اطلاعات با استفاده از شبکه کابلی منتقل بشه تا سرعت و کیفیت بالایی در این انتقال وجود داشته باشه. یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که برای ایجاد ارتباط بین دستگاه‌ها و شبکه‌های مختلف استفاده میشه پچ کورد هست اما خرید پچ کورد شبکه به دلیل وجود تنوع بسیار بالا از این محصول می‌تونه کمی سردرگم کننده باشه به همین دلیل به دونستن برخی نکات و معیارهای انتخاب پچ کورد مناسب نیازمندیم. در همین راستا در این محتوا سعی داریم یک راهنمای خرید پچ کورد برای شما تهیه کنیم تا با استفاده از اون در انتخاب پچ کورد شبکه سردرگم نباشید.

مشخصات پچ کورد چیست؟

اگر با تجهیزات شبکه سروکار دارید حتما اسم کابل شبکه یا کابل لن رو شنیدید. پچ کورد شبکه هم همون کابل شبکه است با این تفاوت که در طول‌های کوتاه‌تری به بازار عرضه میشه. به‌طوری که در دو طرف پچ کورد کانکتورها و سوکت شبکه تعبیه شده. با استفاده از این کانکتورها کار سوکت زدن کابل شبکه دیگه انجام نمیشه و اتصال بین دستگاه‌های مختلف شبکه به‌راحتی و با سرعت بالاتری انجام میشه. البته تفاوت‌ها فقط به این ختم نمیشه و برای اینکه کامل‌تر بخونید تفاوت پچ کورد و کابل شبکه در چیست، به مقاله اختصاصی این مبحث مراجعه کنید.

یکی از مزیت‌های متراژ کم پچ کوردهای شبکه اینه که دست‌وپاگیر نیستن و به‌راحتی به شبکه اضافه یا کم میشن.‎

راهنمای خرید پچ کورد شبکه، به چه نکاتی توجه کنیم؟

حال که متوجه شدیم پچ کورد شبکه چیست و با انواع کتگوری‌ها و مدل‌ها و کاربردهای اون آشنا شدیم لازم به ذکره که در هنگام خرید پچ کورد cat6a یا هر نوع پچ کوردی، باید به برخی فاکتورها و معیارهای انتخاب پچ کورد شبکه توجه کنیم. بررسی و دونستن این فاکتورها باعث میشه تا انتخاب پچ کورد شبکه ساده‌تر بشه. در ادامه به بررسی این فاکتورها می‌پردازیم.

1. فواصل درون شبکه

اولین مورد از معیارهای انتخاب پچ کورد مناسب در راهنمای خرید پچ کود شبکه، مربوط به فاصله بین تجهیزات در شبکه هست. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های پچ کورد و کابل شبکه بحث متراژه. این محصول نسبت به کابل شبکه در طول‌های کمتری به بازار عرضه میشه. به همین دلیل، استفاده از کابل شبکه برای فواصل طولانی مناسبه در حالی که از پچ کورد شبکه در محیط‌های اداری و دفاتر و فواصل کمتر استفاده میشه. علت کم بودن متراژ پچ کورد شبکه اینه که میتونه سرعت و کارایی بیشتری نسبت به کابل شبکه داشته باشه. در صورتی که کابل شبکه در متراژهای چند صد متری به بازار عرضه میشه. متراژ پچ کورد از 30 سانتی‌متری تا 40 متر است.

تعداد زیادی از تولیدکنندگان پچ کورد شبکه، این محصول رو با حداکثر طول 20 متر به بازار عرضه می‌کنن و پچ کورد 40 متری در برندهایی مثل بلدن و امپ دیده میشه و در شرایطی که به پچ کوردی با طول نیاز دارین می‌تونین خرید پچ کورد امپ یا بلدن رو انتخاب کنین اما در مقابل، پچ کورد لگراند و نگزنس موجود در بازار دارای نهایتا 20 متری هستن.

پچ کورد شبکه طوسی

2. پهنای باند مورد نیاز شبکه

یکی از معیارهای انتخاب پچ کورد مناسب، پهنای باند هست به این معنی که پهنای باندی که قراره اطلاعات رو در شبکه منتقل کنه برای کاربران خیلی مهمه. به این منظور پچ کوردهای مختلف پهنای باند مختلفی دارن. این تفاوت در پهنای باند پچ کوردها به دلیل اینه که داخل پچ کوردهای شبکه زوج‌های به هم تابیده قرار داره. هر چه پیچ‌وتاب این زوج‌ها بیشتر باشه پهنای باندی این محصول نیز افزایش پیدا می‌کنه. طیف پهنای باندی که پچ‌کوردهای شبکه پشتیبانی می‌کنن از 100 تا 2000 مگاهرتز رو شامل میشه. برای تهیه‌ی پچ کورد با پهنای باند مختلف به استاندارهای پچ کورد توجه کنید. برای مثال پچ کورد Cat6 دارای پهنای باند  250 مگاهرتزه.

پچ کورد و نحوه استفاده آن در تجهیزات شبکه

3. مقاومت در برابر نویز پذیری

در راهنمای خرید پچ کورد شبکه، برای انتقال اطلاعات با کیفیت بالا می‌تونیم از پچ کوردی استفاده کنیم که اطلاعات رو با نویز کمی انتقال بده. نکته‌ خوب ماجرا اینه که پچ کورد شبکه با توجه به نویزپذیری به دسته‌های مختلفی تقسیم میشه. برای کاهش نویز و اختلالات صوتی در پچ کوردها از یک لایه شیلد و فویل استفاده میشه که به دور زوج به هم تابیده  یا کل سیم پیچیده شده. پچ کورد UTP بدون هیچ شیلد و فویلی برای استفاده در شبکه‌هایی مناسبه که نویز کمی دارن اما در صورتی که نویز شبکه زیاد باشه استفاده از کابل و پچ کورد SFTP ضروریه. این نوع از محصولات شیلد و فویلی به دور زوج‌ها دارن و به‌خوبی در برابر نویز و صدا مقاوم هستن. یکی از تولیدکنندگانی که هردو نوع از این پچ کوردها رو تولید و عرضه می‌کنه، تجهیزات شبکه بلدن هست که کیفیت و قیمت مقرون به صرفه‌ای داره.

انواع کابل شبکه بر اساس نویزپذیری

4. مسیر عبور پچ کورد

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در راهنمای خرید پچ کورد و همین طور راهنمای خرید کابل شبکه وجود داره و باید قبل از خرید بهش توجه کنید فاصله‌ است. توجه داشته باشید مسیر کابل‌کشی باید به گونه‌ای باشه که کمترین فشار به پچ کورد وارد بشه. نکته‌ای که در هنگام استفاده از پچ کورد باید بهش توجه بشه اینه که روکش PVC نسبت به روکش‌های دیگه انعطاف بیشتری داره و برای مسیر‌های با انحنای زیاد مناسبه.

پچ کورد شبکه + سوئیچ شبکه

انتخاب پچ کورد مناسب

در راهنمای خرید پچ کورد توجه به برخی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب پچ کورد شبکه باعث میشه بتونید محصول مناسب با نیاز خودتون رو انتخاب کنید. برخی از این نکات عبارت‌اند از:

  • نوع پچ کورد و طول مورد نیاز برای استفاده از پچ کورد رو بررسی کنید. برای مثال اگر محل مدنظر شما نویز کمی داشته باشه استفاده از پچ کورد UTP هم به‌صرفه‌تره و هم در کیفیت انتقال اطلاعات تفاوت آن‌چنانی با نوع SFTP نداره. البته ما اینطور فرض می‌کنیم که شما تفاوت کابل شبکه utp و sftp رو به طور کامل می‌دونید.
  • پچ کوردها با رنگ‌های مختلفی به بازار عرضه میشن. استفاده از رنگ‌های مختلف در هنگام نصب و استفاده میتونه کار تکنیسن‌ها رو راحت‌تر کنه. به این صورت که اتصالات به یک دستگاه خاص رو می‌تونن با پچ کورد‌هایی از یک رنگ مشخص کنن. البته رنگ این محصولات به برند تولیدکننده هم بستگی داره. برای مثال برند پچ کوردهای بلدن در رنگ‌های مشکی، نارنجی، سبز، نارنجی، قرمز، زرد و طوسی به بازار عرضه میشن در حالی که پچ کورد نگزنس با رنگ نارنجی شناخته میشه.
  • به‌طور معمول از پچ کورد در محیط‌های داخلی استفاده میشه. به همین دلیل روکش این محصولات شبکه از جنس PVC  یا LSZH هست. روکش PVC انعطاف و مقاومت خوبی داره ولی در هنگام سوختن دود سمی از خودش تولید می‌کنه. در حالی که روکش LSZH مقاومت بالاتری داره و در هنگام سوختن هیچ دودی تولید نمی‌‌کنه و در ساختارش هیچ عنصر هالوژن‌داری وجود نداره.
  • به برند تولیدکننده‌ی پچ کورد توجه کنید. بهترین برندهای پچ کورد عبارت‌اند از: لگراند، نگزنس، امپ، بلدن و… خرید این نوع محصولات از بهترین برندهای تجهیزات پسیو شبکه معتبر، برای عملکرد شبکه و تجهیزات و حتی صاحبان شبکه اطمینان بیشتری حاصل می‌کنه.

حرف آخر

در این مقاله برای راهنمای خرید پچ کورد شبکه توضیح دادیم که با توجه به نکاتی، چطور پچ کورد مناسب بخریم. گفتیم که پچ کوردها تنوع زیادی دارن و در رنگ‌ها و متراژهای مختلفی به بازار عرضه میشن. وجود این میزان تنوع در تجهیزات پسیو شبکه و به خصوص پچ کورد، باعث شده کاربران طیف گسترده‌ای در انتخاب پچ کورد شبکه داشته باشن و در خرید این ابزار دچار مشکل بشن. در این محتوا سعی کردیم راهنمای خرید پچ کورد شبکه رو برای شما تهیه کنیم تا با مطالعه‌ اون بهترین پچ کورد متناسب با نیاز خودتون رو انتخاب کنید.

سوالات متداول

برندهای معروف تولیدکننده پچ کورد شبکه کدومه؟

لگراند، نگزنس، امپ، بلدن و…

پچ کورد در چه رنگ‌هایی تولید میشه؟

مشکی، نارنجی، سبز، نارنجی، قرمز، زرد و طوسی

چند نوع روکش پچ کورد شبکه داریم؟

دو نوع PVC و LSZH

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x