رک ایستاده چیست؟ بررسی بهترین انواع رک ایستاده

محافظت از تجهیزات شبکه امری ضروریه و برای این ‌کار راهکارهای وجود داره. این راهکارها باید از بالا رفتن دمای تجهیزات جلوگیری کنن، نظم و مدیریت اون‌ها رو آسون‌تر و در مقابل تهدیدات محیطی از دستگاه‌ها محافظت کنن. همون‌طور که می‌دونید رک محفظه‌ای فلزیه که برای نگهداری و مراقبت از تجهیزات شبکه مانند سوئیچ‌ها، سرور و… استفاده میشه. برای خرید رک شبکه اول باید بدونیم که رک چیه و چه انواعی داره. به‌طور کلی، رک شبکه به دو دسته تقسیم میشه 1- رک دیواری و 2- رک ایستاده. در ادامه به بررسی اینکه رک ایستاده چیست و همین‌طور بررسی انواع رک ایستاده و برندهای تولیدکننده‌ی این محفظه‌ها می‌پردازیم.

رک ایستاده یکی از انواع رک شبکه

رک ایستاده از مهم‌ترین تجهیزات شبکه است که برای نگهداری، مرتب سازی و مدیریت تجهیزات اکتیو مورد استفاده قرار می‌گیره. رک ایستاده محفظه‌ای فلزیه که معمولا روی چند چرخ یا پایه سوار میشه. قابلیت نصب چرخ روی رک‌های ایستاده باعث میشه که این محصولات به‌راحتی جا‌به‌جا بشن.

اینجوری نصب تجهیزات شبکه و حتی تمیز کردن اون‌ها راحت‌تر میشه. رک ایستاده معمولا در اندازه‌های ۱۲ و ۱۴ و ۱۸ و ۲۲ و ۲۴ و ۳۰ و ۳۶ و۴۲ و ۴۴ و۴۷ یونیت عرضه میشه و عمق اون‌ها هم بین 60، 80 و 100 سانتی‌متره.

رک‌های ایستاده به دو صورت داخلی (Indoor) و خارجی (Outdoor) تولید میشن. رک‌های داخلی همون رک‌های ایستاده معمولی هستن که در بیشتر دیتاسنترها دیده میشن. اما رک‌های Outdoor نمونه‌هایی از رک‌ها هستن که برای استفاده در فضاها و محیط‌های بیرونی طراحی شدن.

باید بگیم که رک Outdoor در برابر باد، باران، نور خورشید، گرد و غبار و حتی سرقت مقاومه و میتونه از تجهیزات شبکه در برابر این عوامل محافظت کنه. شرکت‌های مختلفی مثل پایا سیستم و اچ پی آی این نمونه از رک‌های ایستاده رو تولید می‌کنن.

انواع رک ایستاده

کاربرد رک ایستاده چیست ؟

از این رک‌های بزرگ در شبکه‌هایی استفاده میشه که تعداد تجهیزات اون‌ها زیاد باشه. در این شرایط در داخل این محفظه‌ها میشه فن خنک‌کننده نصب بشه.

علت استفاده از فن هم اینه که با فعالیت تجهیزات شبکه، دمای تجهیزات و همین طور هوای داخل رک بالا میره. برای جلوگیری از آتش‌سوزی یا آسیب تجهیزات باید دائما هوای گرم رو از اطراف این تجهیزات دور کنیم تا آسیبی به اون‌ها نرسه. رک ایستاده این کار رو به بهترین شکل انجام میده تا تجهیزات، نهایت کارایی خودشون رو ارائه بدن.

 در ادارات و محیط‌های تجاری که حجم تجهیزات اکتیو بالا میره، احتیاج به نظم و و مدیریت سریع این تجهیزات، کاملا حس میشه. رک ایستاده حجم بالایی از تجهیزات رو داخل خودش جا میده و در زمان‌های لازم، به عملیات مدیریت تجهیزات، تعمیرات و عیب‌یابی سرعت زیادی می‌بخشه. این امر حتی در صرفه‌جویی در فضا و محیطی که در اختیار تکنسین‌ها هست هم بسیار موثره.

امنیت تجهیزات شبکه از مهم‌ترین ضمینه‌های یک شرکت و سازمان برای محافظت از اطلاعاتش محسوب میشه. رک ایستاده تا حد زیادی مانع دسترسی افراد غیرمجاز به تجهیزات و اطلاعات اون‌ها میشه. همچنین از تجهیزات درون خودش در مقابل آسیب‌های احتمالی ناشی از فشار، ضربه و سایر خطاهای انسانی محافظت می‌کنه. همین شیوه باعث افزایش طول عمر دستگاه‌ها و تجهیزات گران قیمت کاربر میشه.

تفاوت رک دیواری و ایستاده

رک ایستاده تحمل وزن‌های بالا رو داره و برای استفاده در شبکه‌های بزرگ کارایی بیشتری از خودش نشون میده. این رک در مقابل خطرات احتمالی مثل سرقت، زلزله و… مقاومت بیشتری داره و سطح امنیتی بالاتری ارائه میده. رک‌های دیواری نسبت به رک‌های ابعاد کوچک‌تری ایستاده دارن. رک دیواری معمولا برای شبکه‌های کوچک یا بخشی از شبکه‌های بزرگ استفاده میشن. این رک همون‌طور که از اسمش پیداست روی دیوار نصب میشه و فضای کمتری اشغال می‌کنه. ارتفاع رک‌های دیواری بین 4 تا 125 یونیت و عمق اون‌ها هم بین 40، 45 و 60 سانتی‌متره. همچنین قیمت رک ایستاده معمولا از رک دیواری بیش‌تر است.

انواع رک ایستاده و دیواری

بررسی برندهای سازنده رک ایستاده

از برندهای مطرح تولید کننده رک ایستاده می‌تونیم شرکت‌های HPI ، HPA، پایاسیستم، آماد سیستم و… رو نام ببریم. کیفیت رک‌های ایرانی تولید شده بسیار بالا ست و به راحتی قابل رقابت با محصولات خارجی هستن.

رک‌های ایستاده اچ پی آسیا

رک‌های اچ پی آسیا از بهترین و با کیفیت‌ترین رک‌های تولید شده در کشور هستن. این رک‌ها با کیفیت بالایی که دارن می‌تونن نیاز کاربران رو برطرف کنن. رک‌های ایستاده این برند در سایزهای 12، 17، 22، 27، 32، 37، 42 و 47 یونیت تولید میشه.

معمولا عمق این نوع رک‌ها 60، 80 و 100 سانتی‌متره. از ویژگی‌های جالب رک‌های ایستاده‌ی hpa، میشه به دو دریچه‌ی در کف و سقف برای ورود کابل، پنل‌های جانبی بازشو، پایه‌های قابل تنظیم و امکان نصب حداکثر 4 عدد فن هست که کار کردن با رک رو راحت تر می‌کنه، اشاره کرد.

رک‌های ایستاده اچ پی آی

رک ایستاده hpi از محصولات دیگر باکیفیت موجود در ایرانه. رک ایستاده این برند در اندازه‌های 9، 12، 18، 22، 27، 32، 37، 42 و 47 یونیت تولید میشه. عمق این رک‌ها 60، 80، 100 سانتی‌متر و در موارد خاصی 107 سانتی‌متره.

رک‌های ایستاده آماد سیستم

این گروه که در سال 1398 در ایران کار خودش رو شروع کرد خیلی زود وارد رقابت با برندهای مطرح شد. رک ایستاده آماد هم در ابعاد 16، 21، 27، 36 و 42 یونیت تولید میشه و عمق‌هایی در اندازه‌ها 60-80 و 100 سانتی‌متر داره.

از مشخصات رک ایستاده میشه به درب جلویی شیشه‌ای با ضخامت 4 میلی‌متر و با فریم مجهز، عدم تغییر رنگ، قابلیت نصب فن، قفل‌های سوئیچی، انواع چرخ و… اشاره کرد.

رک‌های ایستاده پایا سیستم

پایا سیستم رک ایستاده 42 یونیت خودش رو در عمق‌های 80، 107 و 110 و همین‌طور در عرض‌های 60، 80 و 100 سانتی‌متری طراحی می‌کنه. داشتن فن، پایه ثابت، پاور ماژول، محفظه فیلتر کف، درب جلو فریم‌دار شیشه‌ای، دو جفت آداپتور از ویژگی‌های بارز رک پایا هست.

رک ایستاده پایا

حرف آخر

استفاده از رک‌ها برای محافظت و سازمان‌دهی تجهیزات شبکه امری اجتناب‌ناپذیره، اما باید به این نکته دقت کنیم که کیفیت رک‌ها در چه سطحی قرار داره. ما امروز سعی کردیم بهترین برندهای تولید کننده رک در ایران و همین طور اینکه رک ایستاده چیست رو بررسی کنیم تا انتخاب رک‌ ایستاده مناسب رو برای کاربران در هنگام خرید از فروشگاه تجهیزات شبکه آسون‌تر کنیم.

سوالات متداول

رک‌های ایستاده معمولا چه سایزی دارن؟

از 12 تا 47 یونیت با عمق‌های 60، 80 و 100 سانتی‌متری

مزیت‌ فن‌های خنک‌کننده رک‌های ایستاده چیه؟

با تهویه هوای درون رک از بالارفتن بیش از حد دما و آسیب رسیدن به تجهیزات درون رک جلوگیری می‌کنه.

کار دریچه ابتدا و انتهای رک ایستاده چیه؟

کابل‌های ورودی و خروجی رک رو از خودش عبور میده

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x