معرفی و بررسی انواع برندهای تولیدکننده داکت

کابل‌ها یکی از مهم‌ترین تجهیزات شبکه‌های ما محسوب میشن پس محافظت از اون‌ها هم میتونه هزینه‌های ما رو کاهش بده و هم ایمنی بیشتری در محیط ایجاد بکنه. داکت یکی از تجهیزاتیه که به‌عنوان محفظه‌‌هایی برای عبور و مراقبت از کابل‌ها استفاده میشه. این محصولات برای نظم دادن به محیط کابل‌کشی شده و همین‌طور محافظت از کابل‌ها در برابر صدمات فیزیکی استفاده میشن. بررسی انواع برند داکت به انتخاب درست شما کمک می‌کند.

استفاده از این محصولات جایگزین روش قدیمی و سنتی کابل‌کشی شده. در روش‌های قدیمی علاوه بر اینکه انعطاف‌پذیری در مسیر کابل‌ها کم بود امکان گسترش شبکه هم وجود نداشت؛ اما با استفاده از داکت دیگه چنین مشکلاتی وجود نداره و کار کابل‌‌کشی محل راحت‌تر انجام میشه. وجود انواع داکت در رنگ‌ها، سایزها و کیفیت‌های متنوع باعث شده تا برندهای گوناگونی به تولید این محصولات مشغول باشن. این میزان از تنوع در برند و خصوصیات این محصولات باعث ایجاد تنوع در قیمت داکت هم شده. در این محتوا سعی داریم در مورد انواع برند داکت بیشتر صحبت کنیم.

بررسی انواع داکت

داکت ساده که بهش داکت دیواری هم گفته میشه ساده‌ترین نوع داکت موجود در بازاره. این محصول به‌صورت شاخه‌هایی با طول 2 متر به‌صورت پشت چسب‌دار و بدون چسب تولید میشن. داکت‌های ساده در رنگ‌های سفید یا طرح چوب تولید میشن و برخی از اون‌ها امکان رنگ‌آمیزی هم دارن. از داکت‌های ساده به‌طور گسترده در شرکت‌ها، دفاتر و ادارات استفاده میشه به همین دلیل انواع برند تولید کننده داکت در بازار به چشم میخوره.

داکت کمانی یکی از انواع داکت ساده است. تفاوت این داکت با داکت ساده تنها در نوع درب اونه که به‌صورت هلالی شکله.

داکت شیاردار

داکت شیاردار با داکت ساده تفاوت چندانی نداره فقط در دو طرف دیواره‌های این داکت شیارهایی قرار داره. از طریق این شیارها می‌تونید کابل‌های عبوری از داکت رو ببینید و یا در صورت نیاز کابل مشخصی رو از داکت خارج کنید. این نوع از داکت‌ها برای استفاده در تابلوهای برق فشارقوی مناسبن و حتی میشه از اون‌ها در دفاتر و ادارات استفاده کرد. این نوع از داکت‌ها نسبت به داکت ساده از ظاهری متفاوت برخوردارن و مقاومت کمتری دارن.

داکت زمینی

داکت زمینی که به اون کف خواب و یا داکت نیم گرد هم گفته میشه یکی دیگه از انواع داکت‌های موجود در بازاره. برندهای داکت در طراحی این نوع داکت‌ها از چسب‌هایی در پشت اون استفاده می‌کنن که نصب این تجهیزات رو خیلی آسون می‌کنه.

داکت قرنیزی

داکت قرنیزی یکی دیگه از محصولات تجهیزات پسیو شبکه محسوب میشه. این نوع از داکت‌ها برای زمانی که در گوشه‌ها قصد عبور دادن کابلی رو دارید خیلی کاربردی و زیباست. یکی دیگه از مزیت‌های این نوع از داکت اینه که هم‌زمان هم قرنیز دیوار محسوب میشه و هم به‌عنوان داکت جهت عبور کابل میشه ازش استفاده کرد.

بررسی انواع داکت

داکت پارتیشن دار

به‌طور کلی، در انواع داکت زمینی و ساده پارتیشن‌هایی برای جداکردن کابل‌ها وجود داره. برای مثال، از یک قسمت برای عبور دادن کابل شبکه و از قسمت دیگه برای کابل تلفن می‌تونید استفاده کنید. در بعضی برندها نمونه‌های ساده و بدون پارتیشن هم تولید میشه.

داکت پارتیشن‌ دار

داکت‌های کمانی فاقد پارتیشن هستند.

داکت لوله

کاربرد این نوع داکت از اسم اون پیداست. از این داکت برای عبور دادن لوله‌های گرمایشی در کف استفاده میشه. این نوع از داکت‌ها مقاومت بالایی دارن و غیرقابل اشتعال هستن.

داکت لوله علاوه بر جهت دادن و محافظت از لوله‌ها، تهویه‌ رو هم انجام میده.
داکت‌های لوله

انواع برند داکت

همون‌طور که گفتیم برندهای مختلفی به تولید داکت‌ مشغولن. داکت‌های تولیدی هر‌کدوم از این برندها سایز، رنگ، کیفیت و طراحی‌های مختلفی دارن. انتخاب یک برند مطمئن که در زمینه تولید داکت فعالیت می‌کنه قطعا برای انتخاب داکت مناسب ضروریه. در ادامه چند تا از برندهای مطرح و شناخته‌شده در تولید داکت رو بررسی می‌کنیم و با ویژگی‌های داکت تولیدشده توسط این برندها بیشتر آشنا میشیم.

داکت البرز

برند ایرانی البرز داکت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌کنه. داکت‌های البرز در انواع مختلف ساده، شیاردار، کف خواب و قرنیزی تولید میشن. محصولات تولیدی این برند در سایزهای 11 تا 100 میلی‌متر تولید میشن و انعطاف‌پذیری بالایی داره. برند البرز از مواد اولیه مرغوب در تولید داکت‌های خودش استفاده می‌کنه به همین دلیل محصولات این برند از کیفیت بالایی برخوردارن.

داکت سوپیتا

شرکت سوپیتا یکی از شرکت‌های ایرانی است که در سال 1362 در شهرک صنعتی البرز تاسیس شده. این برند در زمینه‌ی تجهیزات شبکه فعالیت می‌کنه و انواع داکت‌های ساده، شیاردار، کف خواب و قرنیزی رو تولید می‌کنه. داکت‌های تولیدی این برند، هم بدون چسب و هم به‌صورت پشت چسب‌دار به بازار عرضه میشن. این برند برای داکت‌های چسب‌دار از چسب‌هایی با کیفیت بالا استفاده می‌کنه.

داکت دانوب

برند ایرانی دانوب یکی دیگه از تولیدکنندگان تجهیزات پسیو شبکه است که به تولید داکت هم مشغولن. داکت‌های تولیدی این برند به‌صورت چسب‌دار و با کیفیت مناسب تولید شدن. از انواع مختلف داکت دانوب می‌تونیم به داکت ساده، شیاردار، قرنیزی و کف خواب اشاره کنیم. علاوه بر کیفیت خوب داکت‌های این برند، قیمت مناسب یکی از نقاط قوت این برند محسوب میشه.

داکت دودمان

برند ایرانی دودمان داکت‌های خودش رو در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌کنه. داکت‌های تولیدی این برند معمولا در رنگ‌های سفید و طوسی به بازار عرضه میشن اما در صورت سفارش می‌تونید در رنگ‌های دیگه هم این محصولات رو تهیه کنید.

انواع برند داکت

انواع داکت مناسب هر فضا

قبلا گفتیم که داکت‌ها انواع مختلفی دارن و نمونه‌های مختلف رو هم بررسی کردیم. همچنین به بررسی انواع برند داکت هم پرداخیتم. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم اینه که نوع داکتی که انتخاب می‌کنید باید با محل کابل‌کشی متناسب باشه. اگر کابل‌کشی محل موردنظر شما از اهمیت بسیار بالایی برخوداره بدنه داکت باید مقاومت بالایی داشته باشه.

نکته‌ی دیگه‌ای که باید به اون توجه کرد درب داکته. عموما داکت‌های شیاردار که در تابلوهای برق فشارقوی و فشار ضعیف استفاده میشن درب باکیفیتی دارن و این درب قابلیت قفل شدن داره. پس اگه دسترسی کابل‌هایی که قراره داخل داکت قرار بگیرن براتون مهمه از داکت با درب قفل‌شونده استفاده کنید.

در زمان تعیین سایز داکت به تعداد کابل‌هایی که میخواین در اون قرار بدید توجه کنید. حواستون باشه که سایز رو خیلی کوچیک یا خیلی بازرگ انتخاب نکنید.

داکت چسب‌دار

در واقع هرکدوم از داکت‌هایی که در بالا توضیح دادیم می‌تونن داکت‌ چسب‌دار هم باشن. این نوع از داکت‌ها نصب خیلی سریع و راحتی دارن و برای استفاده در ادارات و دفاتر خیلی کاربردی هستن. در این محصولات قسمت پشتی یک نوار چسبی داره که باعث نصب در محل موردنظر میشه. این کار، هم ظاهر منظمی ایجاد می‌کنه و هم باعث کاهش زمان نصب میشه.

داکت چسب‌دار

حرف آخر

در این محتوا سعی کردیم به بررسی کامل داکت و انواع اون بپردازیم و برندهای داکت رو بر اساس کیفیت محصولاتی که تولید می‌کنن بررسی کنیم. در هنگام خرید داکت دونستن ویژگی‌های هر برند میتونه خیلی کمک‌کننده باشه.

داکت چیست؟

محفظه‌هایی دربسته که برای عبور دادن کابل‌ها و همچنین نظم‌دهی به محیط استفاده میشن.

چند نوع داکت داریم؟

ساده، شیاردار، زمینی، قرنیزی و کمانی

بهترین نوع داکت کدام است؟

بهترین نوع داکت، داکتی است که با توجه به محل نصب و نیاز کاربر انتخاب شده باشه.

چه برندهای داکت تولید می‌‌کنند؟

البرز، دانوب، سوپیتا و دودمان و… .

نوشته های مشابه

5 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x